2011. febr. 28.

Thaiföld adatokkal I.


Amikor rábukkanunk a térképen, első pillantásra olyan érzésünk támadhat, hogy Thaiföld egy magyarországnyi méretű hely. Valóban aprónak látszik Kína, India közelében. Bevallom, én meglepődtem, amikor ráeszméltem, hogy valójában milyen adottságokkal rendelkezik a méretek területén.


Az első döbbentem az volt, amikor kiutazásunk előtt Húgom küldött egy kedvcsináló (mert amúgy nagyon kérettük magunkat, hogy útra keljünk…:DDD) összeállítást Phuket szigetéről. Ebben leírta, hogy Phuket 100 km2-rel kisebb mint a mi Balatonunk teljes vízfelülete és állandó lakosainak száma 300 ezer fő, mely a turista szezonban 1 millióra is duzzad a nyaralók létszámával.
Elképzeltem: egymillió ember (mennyi is az? nekem 10-15 fő már tömeg!), utak, házak, iskolák, templomok, nemzeti park, dzsungel. Még teszkó is. A Balatonon…
Jézus! – gondoltam – Hogy férnek el?!
Nosza, cupp a netre, kutatás a friss területi, népességi, gazdasági adatok után. Második meglepetés: Thaiföld népességéről csak közelítő adatok vannak (!), mert eddig még nem végeztek egzakt népszámlálást… (Nekem meg eszembe jutott a tavalyi  elő-népszámláló néni, aki olyan zavarban volt, hogy alig tudott a papírjára írkálni, amikor meglátogatott. Én meg bosszús voltam, hogy mi az, hogy MUSZÁJ őt beengednem az otthonomba?! És még indiszkrét kérdéseit is meg kell válaszolnom. Hol vannak a szuverenitás-jogaim?! Hol van a tulajdonomhoz, otthonom sértetlenségéhez való jogom?!)

Na, szóval Thaiföld. Később megértettem. Ha a thai ember nem akar válaszolni a kérdésedre, csak mosolyog. Bűbájosan. Úgy csinál, mint aki nem érti. Aztán beugrott: pár éve keringett az interneten egy körlevél a boldogsághoz vezető út buddhista jótanácsaival, köztük ezzel (legalább 20x megkaptam, úgyhogy kívülről tudom): „Ha olyan kérdést tesznek fel, amire nem akarsz válaszolni, mosolyogj kedvesen és kérdezd meg: ”miért akarod tudni?” Na, minden világos! Odament a népszámláló a thai asszonyhoz Chiang Mai-ban és feltette a nagy kérdést: „Hány gyermeked van?” Ő meg csak mosolygott és mosolygott…
Aztán megpróbálták besaccolni a gyermekek számát a kora és a társadalmi helyzete alapján. (Az előbbi teljesen meddő próbálkozás, mert a legtöbb thai asszony éppen úgy lehet 16, mint negyven éves. Hihetetlen, hogy mennyire kortalanok!) Szerintem nem volt több kérdés a népszámláló biztos részéről.
(Egyébként úgy döntöttem - mivel a buddhizmus és eszméi nagyon is közel állnak hozzám  :D – ki fogom próbálni ezt a módszert: amikor „élesben” eljön hozzám a népszámláló, csak mosolygok, és mosolygok majd…)

Visszatérve tehát, az adatok:
Népessége körülbelül 63 389 730 :D Ebből a fővárosban, Bankokban kb. 6 millióan laknak. Szóval, nem olyan „központosított” (értsd: Budapest-mániás) mint Magyarország. Úgy tűnik, a vidékiek vidéken is embernek érzik magukat, nem kell ahhoz a fővárosba költözniük.

Főbb városai: északon Chiang Mai, délen Songkhla, az ország középső vidékein Ayutthaya és Chonburi, észak-keleten Nakhon Ratchasima, Khon Kaen.
Területe: 513 ezer km2 (nagyjából Franciaország méretű). Hossza észak-déli irányban 1620 km, nyugat-keleti irányban 775 km. Ez utóbbi érdekes adat, mert ha nézed a térképen az „elefántocskát” (ahogy a thai-ok hívják hazájukat, mert szerintük elefántfejre emlékeztet a formája) látható, hogy az „ormány” azért sokkal keskenyebb, mint az északi rész. Szóval? Mi 775? Hát mi mennyi? (Az ormány a legkeskenyebb részén 16 km. Átláthatsz az ország egyik feléből a másikba, ha elég tiszta az idő :) )
Szomszédai: északon Laosz, nyugaton Mianmar, délen Malajzia, keleten Kambodzsa és a Thai-öböl, melynek elképesztően hosszan elnyúló partját a Dél-kínai-tenger mossa.

És a nyugati part? Az Andamán-tenger selymes vize szegélyezi, Phuket szigetét is az öleli körül.

Államformája (jaj, ezt imádom, még kimondani is!): királyság (Egy világ- és történelem-rekorder királlyal, akit imád a nép… - de erről majd máskor. Tudom, már régen megígértem… Már nagyon érik!)
Hivatalos nyelve a thai. Az angolt mindenhol értik és beszélik. Ha akarják…
Thaiföld legnagyobb bankjai: az ország központi bankja a Bank of Thailand,

A Bank of Thailand épülete

legnagyobb kereskedelmi bankjai a Bangkok Bank, a Siam Commercial Bank, Krung Thai Bank, Kasikorn Bank és a Thai Katonai Bank. Vannak persze nemzetközi bankok is, de nem érdekes, hogy a legnagyobb bankok között egy sincs benne? Lehet, hogy tudnak valamit, amit mi már régen elrontottunk…?
Hivatalos pénzneme a Bath, 1 Bath = 100 satang. És a papírpénzekről  - valamennyiről -  Őfelsége IX. Ráma király ifjúkori arcmása tekint reád.

(folyt.köv.)

2011. febr. 22.

Mit jelent a karma a thai buddhisták számára?


A karma (= ok-okozat) törvénye (kicsit bővebben ebben az írásban olvashatsz róla) fontos hittétele a buddhista hagyománynak: ha most valami rosszat teszel, az a későbbi életedben visszatalál hozzád.
Sok thaiföldi buddhista vallású ember hisz benne, és sok más vallású ember is hisz ebben szerte a világon. Ez első pillantásra úgy tűnik, pozitív hatással van az egyénre és döntéseire, mert visszatartja attól, hogy „rosszat” cselekedjen. Hiszen „tudja”: ha olyat tesz, ami nem helyénvaló*, „büntetést” fog kapni.
A thai emberek nagyon engedelmesek, és képesek gondolkodás nélkül elfogadnak bármit, amit eléjük hoz a sors. És sohasem panaszkodnak. Elkönyvelik, ha például jelenlegi életükben szegények, az azért van, mert előző életükben valamit rosszul tettek és most bűnhődnek érte. Kár, hogy nem mindenki szép és gazdag, mert akkor nem kellene azon tűnődni, vajon mit rontottam el…:)
Mi, európai emberek a sajátos felfogásunkkal biztos folyton azon lamentálnánk: „De mi volt a baj? Hol tévedtem?” „Mit kellett volna (bháááh!) máshogy csinálnom?” (Mint ahogy lamentálunk is, nem véletlenül olyan „népszerűek” a családállítás-terápiák, reinkarnációs hipnózis kezelések, az előző élet utazások.)

Jáde Buddha
  *De hogy mi nem helyénvaló a thai emberek és buddhista monkjaik felfogásában? A wat-ok némelyikében – mint a koliban a házirend – ki van függesztve a megfelelési lista, milyen tettért milyen következmény jár. Íme, egy kis ízelítő:
  • Ha utat építesz ebben az életedben, akkor lesz saját autód a következőben.
  • Ha pénzt adományozol a templomnak ebben az életedben, akkor nagy házad lesz.
  • Ha ruhát adsz a szerzetesnek ebben az életedben, akkor divatos ruhákat fogsz viselni a következőben.
  • Ha olajat adományozol a templomi lámpásokba, csillogó lesz a szemed a következő életedben.
  • Ha virágot hozol a szentélybe, szép leszel a következő életedben.
  • Ha gyakran imádkozol ebben az életedben, akkor okos leszel a következőben.
  • Ha fösvény vagy ebben az életedben, szegény leszel a következőben.
  • Ha embert ölsz ebben az életedben, fiatalon fogsz meghalni.
  • Ha ételt adsz a szegényeknek ebben az életedben, akkor nem fogsz szűkölködni a következőben.
  • Ha gyógyszert adományozol egy beteg embernek ebben az életedben, akkor egészséges és hosszú életű leszel a következőben.
  • Ha goromba vagy a szüleiddel ebben az életedben, akkor süket-néma leszel a következőben.
  • Ha megcsalod a férjedet ebben az életedben, akkor vénlány leszel a következőben.
  • Ha házas nőket csábítasz el ebben az életedben, akkor nem találsz majd feleséget a következőben.
  • Ha szereted a meztelen emberek képeit nézegetni ebben az életedben, akkor vak leszel a következőben.
  • Ha kegyetlen és hideg szívű vagy ebben az életedben, akkor magányos leszel a következőben.
  • Ha nem segítesz a bajbajutottakon ebben az életedben, akkor börtönben fogsz sínylődni a következőben.
  • Ha kigúnyolod a koldusokat ebben az életedben, akkor éhen halsz a következőben.
  • Ha lenézed az alkalmazottaidat és nem jól bánsz velük ebben az életedben, akkor csúnya leszel a következőben.
  • Ha kínozod az állatokat ebben az életedben, akkor leprás leszel a következőben.
  • Ha nem fizeted ki az adósságaidat ebben az életedben, akkor tehén leszel a következőben.
  • Ha elpletykálod a rád bízott titkokat ebben az életedben, akkor nyúlszájú leszel a következő életedben.
  • Ha becsapod az embereket ebben az életedben, akkor valamilyen állatként fogsz megszületni a következő életedben.
  • Ha irigykedsz másokra ebben az életedben, akkor büdös testszagod lesz a következőben.
  • Ha hamisan megvádolsz egy szerzetest ebben az életedben, akkor villámcsapás fog sújtani a következőben.
  • Ha nem hiszed a buddhisták tanításait ebben az életedben, akkor süket leszel a következőben.
    (Forrás: farangmonkinthailand)
Na, hát most már tudod, miért tartasz ott az életeddel, ahol tartasz :)
Igen, némely megmosolyogtató, némely elgondolkodtató. Mindenesetre, a korlát, az nem csak bezár, de kapaszkodót is nyújt – ez sokszor csupán nézőpont kérdése. És fogódzókra időnként mindannyiunknak szüksége van. Lenne.


2011. febr. 11.

Gyöngyszemek Thaiföld történelméből - Ki is az a Chula Raja Montri?


Chula Raja Montri a neve annak a hivatalnak, illetve pozíciónak thai nyelven, amelyik napjainkban arra hivatott, hogy a tradicionális thai királyságban az iszlám ügyeket képviselje. Ám nem volt ez mindig így!

A Chula Raja Montri eredete minden valószínűség szerint az Ayutthaya időszakig nyúlik vissza, és biztosan a Songtam király uralkodása (1611-1628) előtti időkben keletkezett. A Chula Raja Montri pozíció tehát több mint négyszáz éve létezik a thai kormányzatban! Szerepe és befolyása nagyjából 300 évig szinte változatlan maradt. Csak a legutóbbi időkben alakult át jelentősen a funkciója.

Songtam király uralkodása óta tizenhét olyan személyről tesz említést a thai történetírás, akik biztosan betöltötték ezt a pozíciót. Ahmad Qomi sejk volt az első Chula Raja Montri Thaiföld történelmében. Ő perzsa kereskedőként a 17. században érkezett Ayutthaya-ba, és ő volt a thai történelem két legjelentősebb és legbefolyásosabb családjának, a Bunnag dinasztiának és az Ahmad Chula családnak megalapítója.
Miért jelentős az ő befolyása Thaiföld történelmében? Például azért, mert a thai történetírás tanúsága szerint a 17 Chula Raja Montri-ból tizenhárom a legelső Chula Raja Montri, Ahmad Qomi sejk leszármazottja volt… Lássuk, hogyan is kezdődött!

Ahmad Qomi (Qummi) 1543-ban született Qom Paeene Shahar területén, Perzsiában. A sejk* titulust viselő Ahmad művelt ember volt, kiváló ismerője az iszlám vallás tanításainak és írásainak.
A pontos dátuma annak, amikor Ahmad Sziámba érkezett, nem ismeretes. (A thai történetírás három évszámot is említ ezzel kapcsolatban: 1602, 1603, vagy 1605. Ennyi év távlatából azonban, egy-két év ide vagy oda…) Ami viszont bizonyos, hogy Ahmad öccsével, Muhammad Said-dal érkezett, és kíséretükkel azonnal nekiláttak az építkezésnek: lakó- és kereskedelmi negyedeket hoztak létre szerte Ayutthayá-ban.
A sejk egy Chuey nevű sziám hölgyet vett feleségül, két fiuk és egy lányuk született. A fiatalabbik fiú még gyermekkorában meghalt, így a történetírás számára az idősebbik fiú, Chun, és a leány, Chi neve maradt fenn.
A perzsákkal és egyéb külországokkal való kereskedelem virágzott Ayutthayá-n Ahmad keze alatt, aki csak gazdagodott és gazdagodott az évek folyamán – és ennek eredményeképpen természetesen jelentős befolyása lett a belpolitikai életre is. Történt mindez anno Ekathotsarot (1605-1610/11) király uralkodásának idején.
1610. körül Ahmad és Muhammad aktívan segédkezett a Phra Khlang, azaz a Pénzügy- és a Külügyminisztérium reformjában. Ebből is látható, hogy mekkora befolyással bírtak, hiszen az akkori állami vezetés abszolút bizalmat szavazott nekik egy ilyen horderejű ügyben. A thai közigazgatás fejlődéséhez nyújtott ilyetén segédletéért Ahmad megkapta a királytól a Phraya Ratana Rachasetthi címet (ígérem, hogy ennek a címnek nem fogok egy újabb bejegyzést szentelni :) Bár, ki tudja…? Ha oly lenyűgöző lesz, mint a Chularajamontri…? :P).
Ezt követően Muhammad Said  Indiába ment, miközben fivére a Kereskedelmi Minisztérium és Kincstár berkein belül létrehozta a Krom Tha Khwa-t, azaz a külügyekkel és külkereskedelemmel foglalkozó "alosztályt", és egyúttal vezetőjévé tette saját magát. Ennek köszönhetően ő és kísérete kisajátíthatott egy területet, ahol lakóházak, mecset és temető építésbe fogtak. Ez a terület mind a mai napig ismert, Ban Khaek Kuti Chao Sen-nek hívják.
1611-ben aztán – talán éppen a Phra Khlang minisztérium reformjának köszönhetően – Ahmad-nak és kíséretének újabb szolgálatra nyílt lehetősége Ayutthaya védelmében: japán kereskedők egy csapata, mintegy 500 fő, betört a királyi palota épületébe és megkísérelték megdönteni az uralkodót. Ekkor már Songtham király (1610/1611-1628) ült a trónon, aki támadás idején szerzetesei társaságában a buddhista szent iratok felolvasásába és meditációba merült a királyi palotában lévő Wat Sri Sanphet-ben.

A Wat Sri Sanphet
 Ahogy a látszólag szervezetlen japán támadók betódultak, a szerzetesek fedezetével Songtham királyt kimenekítették a palotából. Ekkor pedig színre lépett hősünk, Ahmad Qomi sejk, katonáival a dzsunkáikig és még azon túl is üldözve a menekülő japánokat. Eme hőstettének köszönhetően Chao Phraya Kalahom Suriyawong-gá nevezték ki, majd pedig Songtham király uralkodásának végén megkapta a Mahatthai (polgári ügyek minisztere) kinevezést is.
Ahmad sejk 1631-ben, 88 (!) éves korában hunyt el Ayutthaya-ban.

Ahmad Qomi sejk síremléke

Összefoglalva hát a Chula Raja Montri kiemelkedő szerepét és nagy befolyását a thai történelemben, látható, hogy évszázadokon át hivatalának kezében voltak olyan fontos államügyek, mint az adózás, a nemzetközi kereskedelem és a diplomáciai kapcsolatok, melyeket egyetlen minisztériumként fogott össze. (Muzulmánként, egy buddhista országban. Boldogan békében, szüntelenül a virágzás és gyarapodás érdekében (az Ayutthaya-időszak Thaiföld történelmének gazdasági és kulturális szempontból legfontosabb, legeredményesebb évszázadait (!) foglalja magában) közösen tevékenykedve. Vajon ma miért nem vagyunk képesek ilyen együttműködésre, összefogásra…?)
Aztán 1932-ben, az abszolút monarchia végével a Chula Raja Montri szerepe jelentősen megváltozott Thaiföldön: a minisztériumok jogköreinek átszervezésével az addig egy hivatal kezében lévő fenti három funkció külön minisztériumokhoz került.
Azóta a Chula Raja Montri legjelentősebb tevékenysége a thaiföldi muzulmán közösség vezetése és képviselete a kormányhivatalokban.

*arabul SAJKH, tiszteletteljes arab megszólítás; pontos jelentése: tiszteletet parancsoló, ötven évnél idősebb ember. Már az iszlám előtti korban is használták, ma főként vallási rendek és főiskolák (pl. a kairói Al-Azhar Egyetem) vezetői, törzsi vezetők, ill. falvak, városnegyedek elöljárói használják. A cím megilleti még a tanult embereket, különösen az ulema (teológus) réteg tagjait, valamint - legyenek bármilyen fiatalok - mindazokat, akik emlékezetből tudják a Korán szövegét. (Forrás: Terebess Ázsia Lexikon)