A vallás nagyon fontos szerepet játszik a thai-ok életében. Nemcsak az alapvető erkölcsi normákat szabja meg a thai családok és közösségek számára, hanem ahhoz is hozzájárult, hogy a thai emberek évszázadok óta a személyes szabadság szeretetében és gyakorlásában élnek. A thai-ok rendkívül toleránsak és elfogadók mindennel és mindenkivel szemben, s ez a tolerancia individualizmusukból táplálkozik.
Theravada vagy Hinayana buddhizmus a nemzeti vallás Thaiföldön, de a fentebb említett individualizmus és tolerancia jegyében Thaiföldön teljes vallásszabadság van: minden nagyobb vallás megtalálható a mindennapi életben - az iszlám, a kereszténység, a hinduizmus, a szikh és más vallások is, amiket bárki szabadon gyakorolhat, és melyeket alkotmányos szinten véd a thai állami vezetés.
A messzemenőkig biztosított vallásszabadság ellenére, a hagyományoknak megfelelően a túlnyomó többség – a lakosság 95 százaléka – buddhista. A muzulmánok aránya kb. 4,5 százalék, a maradék fél százaléka a lakosságnak a kereszténységet, a hindu, a szikh és egyéb vallásokat, például az animizmust gyakorolja.
Annak ellenére, hogy a túlnyomó többség a buddhista, a király is és a kormány is fenntartja, illetve támogatja az összes vallást és az általuk elfogadott személyeket. Thaiföld büszke a kultúrájában, a vallási életében és az emberek mindennapi életében is jelen lévő – szó szerinti és átvitt értelemben vett – sokszínűségére és örömmel üdvözli újabb vallások és meggyőződések megjelenését. E büszkeség alapja pedig az a tény, hogy a kultúrájuk és vallási életük gazdag változatossága közepette Thaiföldön az emberek mindig békében és harmóniában éltek együtt.
(Ezen harmóniát is csak látszólag borítják fel a „modern idők” és a legújabbkori thai történelmi események. Bizonyos politikai erők a fejlődést abban látják, hogy nyugati mintára átformálják a thai gazdaságot és társadalmat, olyan ideákat és eszméket teremtve, melyek álságosak és talmi értékekkel bírnak. Sajnos bizony vannak erők, azaz emberek keleten, akik a hanyatló és válságban fetrengő „nyugat” felé terelik országukat és népüket. Személy szerint szívből remélem azonban, hogy a thai emberek lelkében élő individualizmus gátat szab a romboló erőknek. Az egyéni szabadság és a lelkükben lévő harmónia remélem elegendő megtartó erőnek bizonyul, hogy ne jussanak az agyonalázott, agyonszabályozott, boldogtalan, színtelen és frusztrált európai emberek sorsára!)
A buddhizmus első megjelenése Thaiföldön az ie. 3. századra, és a mai tartományi főváros, Nakhon Pathom területére tehető. Az egyes etnikai csoportok, akik Dvaravati időszakban vándoroltak át a területen, könnyen elfogadták a buddhizmust államvallásuknak, így az tartós és átható erőnek bizonyult az évszázadok során: megjelenése után hamar teret nyert és széles körben elfogadottá vált, mert a thai emberek lelkében dédelgetett belső szabadságot az egyéni kezdeményezés és a tolerancia elveivel egészítette ki.
Évszázadok keresztül a buddhizmus volt a fő hajtóereje a thai kulturális fejlődésnek. Sok klasszikus thai építészeti, szobrászati, festészeti és korai irodalmi alkotás valódi buddhista műremek! A régi időktől fogva egészen napjainkig, a buddhizmus színes világa a thai-ok mindennapi életének részét képezi.
(Valóban a mindennapi életét: a bevándorlási hivatal komoly tisztségviselői (férfiak!) babarózsaszín ingekben pompáznak. A korallok élővilágát rikító alapszínekben (pink, lila, türkiz, neonzöld, napsárga) pompázó ingeken is megjelenítik és előszeretettel hordják nap mint nap. A „modern art” jegyében Disney mesejelenetekkel dekorálják az autóbuszokat, vagy „egyszerűen” óriási Lee Lavadee és hibiszkusz virágokat festenek rájuk. A teherautók kerékanya-csavarja fémesen irizáló pink és neonzöld, türkiz és vadrózsaszín színekben pompáznak házaik, hogy az éjszakai neonreklámok sokaságáról ne is beszéljünk! Avagy a pink és türkiz motorok sokaságáról, melyeken együtt utazik az egész család!)
Bár a buddhizmus az első számú és egyúttal az államvallás Thaiföldön, a thai-ok mindig fontosnak tartották a vallásszabadságot. A thai alkotmányok is kikötötték, hogy bár a mindenkori thai uralkodó buddhista vallású kell legyen, joga és kötelessége támogatni minden más vallást is az országban. Ennek érdekében a kormány vallási ügyekkel foglalkozó minisztériumán keresztül évente elkülönít egy alapot a vallási oktatás finanszírozására, valamint a kolostorok, mecsetek, templomok fenntartására, helyreállítására, sőt építésére is.
folyt. köv.